onsdag 16. september 2009

Kjell Øyvindhz - en bauta innen norsk samtidsmusikk!

De fleste vil antagelig definere musikalsk kvalitet ut fra eget ståsted, eller populært kalt "smak og behag". Noen liker opera, men hater operetter, kantater og oratorier. Andre elsker polka, men blir bare forbanna av wienervalser. Vel, det siste kan være forståelig nok, ut fra nedenstående (dessverre svært vanlige) eksempel på ordveksling fra en hvilken som helst dansefest på bøgda:

"Hei, kan dere være så snille å spille en vals?"
"Seff, gammern. Wiener eller grill?"
"Eh... Wiener..?"
"Det har vi ikke"
"N-neivel. Det derre andre, da..?"
"Beklager, vi har stengt".

(..og bandet dundrer i vei med en bråkete discolåt, akkompagnert av rå, skadefro latter. Det er her jeg tar meg i å undres på om det egentlig finnes noe lavmål mht. folkeskikk).

Men tilbake til temaet: Musikalsk kvalitet er altså ofte svært vanskelig å definere objektivt. Riktignok finnes det muligheter: En metode jeg ofte benytter meg av, er å ringe Komponistforeningen og synge musikkstykket jeg vil ha vurdert for sentralborddamen. Da får jeg et raskt og meget presist svar innen få takter er unnagjort. Opplysningen 1881 har faktisk også en tilsvarende tjeneste (og de er langt høfligere). Men dette blir fort dyrt. Ønsker man å få vite om Beethovens niende er bra eller dårlig, snakker vi om timer i telefonen.

Nå er det under utvikling en nett-tjeneste hvor man kan sende inn sin favorittmusikk som mp3-filer og få en maskinell og objektiv vurdering om musikken holder god kvalitet. Det blir sannsynligvis en betaltjeneste, men da får man til gjengjeld utfyllende og begrunnede svar, som "Dritbra!", "Gjesp", ":(((", "Rævva", "Takk for Deres interesse. Kjøp Pro-versjonen for å få vår vurdering. Kun NOK1000/mnd.!", "Drekki, ell?" o.l. Denne tjenesten hilser jeg velkommen!

Men så var det det sensasjonelle unntaket, da: KJELL ØYVINDHZ, "BANDET FOR FOLK FLEST!"
Endelig har fagfolk og vanlige lyttere fra alle mulige ståsteder kunnet enes om ETT band som står for Kvalitet! Mengder av fanbrev velter inn fra nær og fjern, til nær sagt flere av døgnets tider. Noen eksempler:

"Hei, Kjell. Jeg har blitt ertet i årevis fordi jeg holder med Frp. Alle var slemme, og Lars var slemmest. Hele livet var bare trist, helt til jeg hørte "Låt mej stanna kvar innom dej" på Daftø Camping i sommer. Nå smiler verden, og Lars har blitt snill. Tusen takk!
- Josef Ølgelig

"eid azz!!! dere er super flinke, kjell er drit kjekk å har drit drage på alle bra damer, kul eid drit fet lyd i bass tromene, hvor mye skule jeg få for og skrive dette sa du?".
- ikke i familie me kjel

Ikke bare fans, men de største kapasiteter innen norsk musikkliv lar begeistringen få fritt utløp. Jazzlegenden Arne Olsen skrev i sin blogg tidligere i år: "Jeg har hørt både Steve Jensens, Kent Gjermunds og Knut-Roger Jonatan Påls, og har sett bilder av Operaen på internett, men dette....!". Eller, som en gråtende kulturminister uttrykte det under overrekkelsen av prisen for "Århundrets mirakel i hele universet og vel så det" ved årets Spellemannpris: "Herrejesus!".

Og her, jeg gjentar her, kan du selv lytte til Kjell Øyvindhz' formidable kunst. Bandet fosser fram på MySpace, og har nesten like mange lyttere der som jeg har lesere på denne bloggen. Hold godt rundt noen eller noe du er glad i ("Ei hand å holde'n i", som Jørn Hoel sang), og sørg for å ha nok papirlommetørklær tilgjengelig.

Lykke til!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar