onsdag 26. august 2009

Første og sannsynligvis eneste post på denne bloggen

Jeg skrev en kommentar på Noldusbloggen, og så til min begeistring at nicket mitt var linket til ett eller annet. Selvsagt måtte jeg følge linken. Gleden ville ingen ende ta da jeg oppdaget at jeg var logget inn på noe. Blogspot. Jaha. Noe Googleaktig over det der. Vel, det er sløsing å være logget inn på noe gratis uten å utnytte det. Dessuten hadde jeg god tid siden jeg måtte opp kl. 06.30 dagen etter. For en musiker er det mildt sagt helt fjernt. Så jeg la meg ikke, men klikket heller litt her og litt der, og vips, så hadde jeg min egen blogg. Det nettet, det nettet, det er ikke til å tro.

Kallenavnet har jeg åpenlyst og arrogant rappa fra en utgave av bladet "KOnK". Bladet var inspirert av "Mad", ble utgitt 1977-85, og var forløperen til "Pyton". I det nummeret var det en "hjemme hos"-reportasje om Rimgrim Skitkvisthagan. Om hans utrettelige slit for å overleve med familien yvst uppi karrige Rassvassdalen, om hans kone som ble tatt av elven under Den Store Klesvasken i 1898, om hans 18 (?) barn etc. etc. Ja, en monumental og episk skildring av armod, innavl, strev og tresprit, og midt oppi det hele: Ubøyelige Rimgrim, en slags Flåklypa-versjon av Al Bundy.

Det ble forresten utgitt en juleutgave av KOnK i 2008. Ryktene går om at bladet skal gjenoppstå med nye numre "når det trengs", etter initiativ fra MortenM.

Jeg har også brukt nicket på MySpace Music-siden til min store helt og venn, laser-tenor og norgesvenn Den Store Beruso, men det er en annen historie.

Det var vel det hele. Som kjent finnes det ingen problemer i verden pr. i dag, ihvertfall ikke som jeg har hørt om. Neste innlegg kommer om det evt. skulle dukke opp noen. Men det er nok lite sannsynlig at det skjer på denne siden av OL i Tromsø. Tiden frem til da fyller jeg med å stirre uavbrutt på skjermen for (om mulig) å få med meg alle kommentarene. Kommenteringsreglene er enkle: Alle kommentarer blir slettet fortløpende.

5 kommentarer:

  1. Shit - må forte meg å kommentere før den blir slettet!

    SvarSlett
  2. I disse valgkamptider er løgnen en vesentlig del av hverdagen til, eh... "folk flest". Så også for meg. Setningen "Alle kommentarer blir slettet fortløpende" var en slik blank, nedrig løgn.

    Sagt med almuens språk: Jeg jugde så det rant.

    I stedet skal jeg nyte kommentaren i selvtilfreds visshet ("ta en Sponheim", som det heter), om at ihvertfall en (1) person har vært innom denne håpløse bloggen.

    Dette er en gledens dag!

    SvarSlett
  3. Kanskje du kan skrive en hjertevrengende bloggartikkel om å få en kommentar på bloggen, hvor du gjentar deg selv en fire fem ganger per avsnitt, slenger inn noen komplett uforståelige setninger, en hel haug med orddelingsfeil, og avslutter med "så enkelt er det". Ja, før du vet ordet av det er du den 62. mest besøkte bloggen i 2010.

    SvarSlett
  4. For øvrig. Hildegunn er fake. Jeg er ganske sikker på at hun skrives av flere. Veldig varierende mangde med skrivefeil, og noen av feilene er så latterlige og påfallende, at det må være gjort med vilje, men innimellom krydres det med fremmedord som kan være overraskende presise.

    Mine teorier:

    1: det er Knut Nærum som skriver den, sammen med Are Kalvø. Kommentarene blir til en bok.

    2: En eller annen medielinje på en eller annen folkehøgskole, eller høgskole har som oppgave å forske på sosiale medier, og hvordan anonymitet påvirker debattklimaet, med Hildegunn som katalysator.

    SvarSlett
  5. Ja, får pønske ut noe helt hjerterått noe. Synd at originalhistorien om Rimgrim ikke er å oppdrive lenger, der er det tragedie og armod fra A til Å.

    Og ja, kan ikke skjønne annet enn at Hildegunn må være et påfunn. Bl.a. har hun noen (få) ganger vist at hun kan være ganske kjapp i hodet (plutselig triller det ut et par-tre nid-dikt på rappen, til en eller annen debattant). En sjelden gang viser hun også overraskende inngående kunnskap om div. samfunnsordninger, noe hun i resterende 99% av bloggen soleklart motbeviser.

    De siste postene er noen av de mest rabiate av alle, hehe. Bl.a. er Kongo-gutta allerede så godt som befridd, kun pga. henne og hennes "hemmelige kilder". Storartet!

    Kunne vel vært typisk Nærum og bokprosjekt. Jeg er litt spent på om hun/han kommer ut av skapet på valgnatten eller dagen etterpå. For sikkerhets skyld laster jeg jevnlig ned hele bloggen hennes, i tilfelle den blir fjernet. Dette programmet er bra til det: http://www.httrack.com/. Kan selvsagt brukes på æhm... andre blogger og nettsteder også.

    SvarSlett